Het doel van bedrijfsmaatschappelijk werk (BMW) is het begeleiden en ondersteunen van en bij allerlei problemen die het functioneren van medewerkers in het arbeidproces verstoren. Als een medewerker al is uitgevallen dan is het doel om het werk zo snel mogelijk te hervatten. Met verantwoordelijkheid en zorg, waarin het welzijn van de medewerker voorop staat. Belangrijk punt is het functioneren op het werk.

De begeleiding gaat als volgt (in het kort): tijdens een intakegesprek wordt er samen met de medewerker een plan van aanpak opgesteld. BMW ordent en verheldert de eventuele problemen. Vaak is dit een samenloop van verschillende factoren. Die omstandigheden hebben een aanslag gepleegd op veerkracht en draagkracht. Er worden handvatten aangereikt om de bestaande problemen het hoofd te kunnen bieden.

Tijdens dit proces biedt BMW een ondersteunde rol. Het accent ligt op preventie, advies, bemiddeling en consultatie.

Arbeidsgebonden problematiek: een te hoge psychische werkbelasting, te weinig motivatie, spanning in relatie(s)met collega’s, leidinggevende, ondergeschikten. Reorganisatie, het werken onder veranderde werk omstandigheden. Re-integratie na ziekte. Het verwerken van ingrijpende gebeurtenissen. Ongewenste omgangsvormen.

Persoonlijke problemen die gevolgen hebben voor de werksituatie: partner, relatie en gezinproblematiek, alcohol en drugproblematiek, financiële problemen, verwerking ingrijpende gebeurtenissen.

Een interventietraject voor psychosociale hulp wordt zo snel mogelijk opgestart en bestaat uit een intakegesprek door het bedrijfsmaatschappelijk werk. De intake is een voorbereiding op de behandeling. Het vervolgtraject kan bestaan uit een aantal overeengekomen gesprekken. Vaak behelst een traject met intake een serie van vijf gesprekken. De gemiddelde tijd voor een intake en de gesprekken is een uur, daarnaast wordt er een halfuur rapportage en overleg tijd gerekend.

Mochten er zaken van belang zijn voor dit interventietraject dan kan er vooraf even telefonisch overlegd worden met het bedrijfsmaatschappelijk werk. Indien een medewerker niet verschijnt op de geplande afspraak of niet 24 uur voor aanvang van de afspraak afzegt, zal dit gesprek in rekening gebracht worden. De facturering vindt maandelijks plaats.